The Passing of Sh. Muhammad Salim Walad A’dud [rahimahullah]


We implore Allah to forgive the sheikh, raise his status and bless his students.

www.suhaibwebb.com

رحيل العالم الموريتاني البارز الشيخ ولد عدود

أمين محمد-نواكشوط


أعلن مساء الأربعاء في موريتانيا عن وفاة العالم الموريتاني البارز الشيخ محمد سالم ولد عدود عن عمر قارب الثمانين عاما، بعد معاناة مع المرض استمرت نحو عام، واضطرته للسفر خارج البلاد عدة مرات طلبا للعلاج.
وفور الإعلان عن وفاته, تقاطر الآلاف من سكان العاصمة والقرى المجاورة إلى أم القرى حيث أقيمت عليه صلاة الجنازة وسط حضور كثيف.
ويعتبر ولد عدود المولود عام 1929 أحد أبرز علماء موريتانيا، في مجالات العلوم الشرعية واللغوية.
وينحدر الشيخ عدود من أسرة علمية مشهورة بموريتانيا، وقد تلقي أغلب معارفه على يد والده محمد عالي ولد عدود الذي أسس منذ نحو قرن من الزمن محظرة (مدرسة تقليدية) آل عدود التي تعتبر أبرز وأهم المحاظر الموريتانية في الجمع بين تدريس العلوم الشرعية واللغوية على حد سواء.
بدأ مساره العلمي خارج محظرة والده بالعضوية في هيئة تدريس في معهد بوتلميت (150 كلم شرقي نواكشوط) وهو أول مؤسسة تعليمة تدرس المناهج العلمية في موريتانيا بطريقة عصرية، وكان ذلك في أواسط خمسينيات القرن الماضي، لكن سرعان ما اختير عدود من بين مجموعة قليلة من القضاة الشرعيين تلقت تدريبا في تونس منتصف الستينيات وشكلت أول نواة للقضاء في دولة موريتانيا التي استقلت لتوها عن المستعمر الفرنسي.
سلك القضاء
وبعد عودته من التدريب في تونس (1965) دخل سلك القضاء وتدرج في مواقعه المختلفة حتى تعيينه عام 1982 رئيسا للمحكمة العليا التي تعتبر الجهاز القضائي الأعلى بالدولة، لكن الرئيس الموريتاني الأسبق معاوية ولد الطايع اختار بعد ذلك الشيخ عدود وزيرا للثقافة والتوجيه الإسلامي وهو المنصب الذي شغله في الفترة ما بين 1988 إلى 1991.
وبعد مغادرته للكرسي الوزاري عين رئيسا للمجلس الإسلامي الأعلى وهو إحدى الهيئات الدستورية المكرسة في الدستور الموريتاني لكن دورها استشاري فقط، وتتبع لرئاسة الجمهورية.

للشيخ عدود ديوان شعري ضخم يضم مئات القصائد في مختلف الأغراض الشعرية لكنه لم يطبع كما أن له عشرات المؤلفات العلمية في اللغة والفقه، من أهمها نظم لمختصر خليل في الفقه المالكي يربو على 14 ألف بيت، عرض فيها لأكثر من مائة ألف مسألة فقهية، ونظم العمدة لابن قدامة الحنبلي، ونظم في العقيدة الإسلامية على طريقة السلف.

والشيخ عدود عضو مؤسس في أغلب المجمعات العلمية واللغوية بالعالم العربي والإسلامي، وعضو في عدد من مجالس أمناء الجامعات الإسلامية، وشارك في الكثير من المؤتمرات العلمية ممثلا لموريتانيا.
وقد تفرغ في العقدين الأخيرين للإشراف على محظرته التي تقع بقريته الريفية أم القرى، وهي المحظرة التي يؤمها مئات الطلبة من كل قارات العالم.

Print Friendly

8 Comments

  1. Ali says:

    innaa lillahi wa innaa ilaihi raaji'oon

  2. Amatullah says:

    inna lillahi wa inna ilayhi raji'oon. May Allah forgive him, have mercy upon him, allow his deeds to continue until the Day of Judgment and enter him into Firdaws Al Alaa. Ameen.

    'Abdullah b. 'Amr b. al-'As reported Allah's Messenger (may peace be upon him) as saying: Verily, Allah does not take away knowledge by snatching it from the people but He takes away knowledge by taking away the scholars, so that when He leaves no learned person, people turn to ignorant as their leaders; then they are asked to deliver religious verdicts and they deliver them without knowledge, they go astray, and lead others astray. (Sahih Muslim)

  3. Ipswichian by name... says:

    Inna lillahi wa inna ilayhi raji'oon – May Allah raise his status and forgive & bless the beloved Shaykh..

  4. abuadam says:

    May Allah have mercy on this beloved shaykh.

  5. Musa Franco says:

    Inna Lilahee Wa Inna Ilayhi Raji3un.

    Allahummah Aghfirhu Wa Adkhilhu feel janna

    amin

    May Allah bless him and forgive him…

    It is truly sad to know that Sheikh Muhammad Salim Abdul Wadud has passed…

    He was strong on various different levels of Islamic Knowledge. I heard of people comparing him to the likes of Ibn Abdul Barr

  6. Saif says:

    Inna lillahi wa inna ilaihi raji'oon.

    This is truly heart-breaking news, and that was the first Hadith that came to my mind too when I heard about it.

    May Allah forgive his sins and shower him with His mercy. Ameen.

  7. Ali says:

    Today, the most senior scholar in Pakistan, 'Allamah Sarfraz Khan Safdar passed away. Here is what a scholar wrote about him: “I recall during our Mishkat year at Darul ‘Ulum Karachi, ‘Allamah Sarfaraz Khan Safdar saheb paid an unannounced visit. All classes were immediately suspended and all the students and teachers gathered in the mosque. Hadhrat was requested to give a dars (lesson) on Sahih al-Bukhari. Instead of a student reading the text in front of the shaykh (as is the norm), Shaykhuna ‘Allamah Mufti Muhammad Taqi Usmani saheb became a student and very politely and humbly asked if he could read the text! I could see some of our teachers of hadith almost fighting for Hadhrat’s feet as he sat there delivering the dars. “

  8. Yusuf says:

    May Allah forgive the Shaykh and grant him al-Firdaws. There are some videos about the Shaykh and also Shaykh ad-Dedew speaking about him here: http://www.youtube.com/profile?user=dedewiat&vi

    Shaykh Budaah Walad al-Busayri (بُدَّاهْ بن البصيري), who was one of the greatest scholars alive and was a colleague of Shaykh Muhammad Saalim, just passed away a few days ago as well.. may Allah forgive him and have mercy on him. Here is a news article: http://www.alakhbar.info/6459-0–FCB-0F-FBCC–C

    These two scholars were giants who authored works on all branches of knowledge and sadly they remain largely unknown to the Ummah even among students of knowledge.

Leave a Reply

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.

More in Islamic Studies (684 of 1156 articles)